dulu2 kan aku pernah keje kat kilang proses ayam yang terkenal pasal hal isu halal.
bila harini aku ada terbaca kat hmetro tajuk "isteri lari ikut kekasih", terus aku teringat kisah2 masa aku keje kat sana.
tapi ni kilang kat perak la ye. kat hmetro tu kat melaka.
ala2 kejutan budaya la jugak masa mula2 aku keje kat kilang ayam ni.
sebabnya, foreigner ramai. banglasdehi, myanmar dan nepal bersepah2 dalam kilang tu.
siap dah terer cakap melayu, leh gurau2 lagi.
masa memula tu agak konfius la sket nak kenal mana satu nepal, myanmar, bangla.
lepas dah lama keje situ, memang aku dah masak sangat la ngan pangai diorang ni.
tapi, ni yang aku belajar dari foreigner kat kilang aku la ye. tempat lain aku tak tau.
bangladeshi - rajin bekerja. hari2 bawak bekal sendiri.hari2 tunjuk gambar anak dan isteri. pandai bergurau dan ambil hati orang tempatan. (ambil hati means mereka ni sangat rajin dan tekun)
myanmar - agak kasar. kebanyakannya tak fasih sangat bahasa melayu. basic tu boleh la. kerja agak lambat.
nepal - pandai mengayat. kalau tak cukup iman, memang cair la dibuatnya. nak2 masing2 muka, body macam model. dan kuat mabuk. tapi rajin kerja.
ko bayangkan je la. aku ni supervisor cold room. aku the only one supervisor cold room perempuan kat situ. ada 3 lagi supervisor, semua lelaki.
operator2 pon semua lelaki. macam2 bangsa. macam2 perangai. kalau ada pompuan pon, yang keje clerk tu je. aku ni bersejuk2 beku dalam bilik bersuhu -20 darjah celcius. memang dalam freezer pon.
takat kena raba tu memang biasa je. kena sakat pon dah jadi kebal kat aku.
kalau aku kena ngorat atau ditabur janji manis ngan foreigner2 ni, aku just senyum.
kalau diorang ajak jalan2, aku tolak baik2.
kalau diorang belanja minum, aku bagi kat orang lain.
camtu je la cara aku nak elak dari terpikat dari diorang. dan ramai perempuan2 melayu kita kat kilang tu dah termakan janji pujuk rayu foreigner ni.
masa tu memang pelik la...takkan ngan foreigner pon ko boleh main sauk kan?
tapi bila aku tengok balek, masing2 yang terpikat ni jenis tak pernah keluar dari kampung sendiri.
bila nampak foreigner, rasa macam kejutan budaya la.
nak2 muka jambu dan badan sasa. harusla iman pon tergegar skali.
bukan takat anak dara pon terpikat ye...mak janda dan bini orang pon terpikat sama.
macam aku, keje kat coldroom. coldroom ni macam store la. tapi coldroom ni simpan ayam2 beku. hehehe~
so, aku bekerja ikut waktu lori2 sampai. kitorang ada 2 shift. pagi dan petang.
kalau shift malam, masuk kul 5 petang ,kul 2 am pon belum tentu lori abis loading.
so, bila dah balek rumah pagi2 buta camtu,
selalu aku perhati sorang bini orang (umur lingkungan 40-an) ni kereta dia slalu menghala ke arah bertentangan dari jalan rumah dia.
macam rumah dia arah kiri, tapi dia belok kanan.
nak kata ke kedai, kedai apa yang bukak kul 4-5am tu kan?
memula aku tak amek pot sangat.
tapi ramai kata dia ni ada bela 'anak ikan' dari kalangan foreigner ni.
dan slalu jugak terkantoi gigitan cinta kat leher akak sorang ni. biarpon dia pandai cover, tapi mata aku ni ada scanner ok. hahaha~
haihhh...macam2 kan?
tapi tu la rencah kehidupan. ada masam, manisnya.
seronok keje kat kilang ayam ni sebab biarpon letih, tapi hati rasa senang.
bila OT banyak2, dapat la gaji lebih sket.
seronok betul!
tapi yang tak bestnya, nak cuti sket punya susah.
biarpon dah mintak cuti awal, tapi bila last minute ko kena ganti orang, tak leh nak buat apa dah.
terpaksa jugak pi keje.
biasala kan. mana2 pon mesti ada pro & con.
okla korang. selamat berhujung minggu ye.
sekian cerita-ceriti aku pada petang ni.
adios!
Showing posts with label gosip. Show all posts
Showing posts with label gosip. Show all posts
Thursday, June 10, 2010
Wednesday, August 19, 2009
pagi ini breakfast cucur dan roti telur.
kan ke semalam dapat surprise dari hana kan?
en alang memula tu tak caya hana tu pompuan.
bila dia sampai umah,
aku suruh dia baca note kat bunga tu.
terus dia tersengih2.
malu sendiri la tu.
semalam petang, pi klinik.
lagi.
tension betul.
agaknya doc dah tau aku tension tengok muka dia je,
next appoinment adalah 3 minggu dari skarang. (slalunya, tiap2 2 minggu ngadap dia)
hahaha.
terima kasih ye doc!
:D
nak cerita apa lagi ek?
macam dah takde modal.
hmmm...
nanti2la kte sambung celoteh ye.
kalau aku ada topik nak bincangkan.
oh ya,
korang rasa nyampah tak ngan waheeda dan akhil tu?
sumpah aku rasa macam geli2 je tgk diorang.
wekkkkk!!!
en alang memula tu tak caya hana tu pompuan.
bila dia sampai umah,
aku suruh dia baca note kat bunga tu.
terus dia tersengih2.
malu sendiri la tu.
semalam petang, pi klinik.
lagi.
tension betul.
agaknya doc dah tau aku tension tengok muka dia je,
next appoinment adalah 3 minggu dari skarang. (slalunya, tiap2 2 minggu ngadap dia)
hahaha.
terima kasih ye doc!
:D
nak cerita apa lagi ek?
macam dah takde modal.
hmmm...
nanti2la kte sambung celoteh ye.
kalau aku ada topik nak bincangkan.
oh ya,
korang rasa nyampah tak ngan waheeda dan akhil tu?
sumpah aku rasa macam geli2 je tgk diorang.
wekkkkk!!!
Wednesday, January 14, 2009
kenapa aku tak boleh nak boikot yang satu ni?
american idol.
new season. season 8. today. 6pm. star world channel.
via satellite. (aku tak tau sama ada kite dapat tgk serentak ngan US)
don't forget!
oh. american idol dah terang2 disponsor oleh coca-cola.
tapi...nak tgk jugak...camne nih....
ada judge baru. kara dioguardi. tambah judge agaknya. sebab tak kata apa2 pasal replace pon.
tak sabar nak tunggu petang ni.
hmmm....
----------------------------------------------------------------------------------------
kes abby-memey
udah2 la tu.
toksah la nak panjang2 citer.
rimas la asik citer korang je.
cukup la ngan kisah2 israel laknatullah tu skang ni.
toksah nak tambah2 citer dah.
meluat aku. edit jam 4.45pm: meluat ni untuk kes abby-memy ok. bukan kisah israel tu. harap maklum.
new season. season 8. today. 6pm. star world channel.
via satellite. (aku tak tau sama ada kite dapat tgk serentak ngan US)
don't forget!
oh. american idol dah terang2 disponsor oleh coca-cola.
tapi...nak tgk jugak...camne nih....
ada judge baru. kara dioguardi. tambah judge agaknya. sebab tak kata apa2 pasal replace pon.
tak sabar nak tunggu petang ni.
hmmm....
----------------------------------------------------------------------------------------
kes abby-memey
udah2 la tu.
toksah la nak panjang2 citer.
rimas la asik citer korang je.
cukup la ngan kisah2 israel laknatullah tu skang ni.
toksah nak tambah2 citer dah.
meluat aku. edit jam 4.45pm: meluat ni untuk kes abby-memy ok. bukan kisah israel tu. harap maklum.
Labels:
american idol,
apaapaaje,
gosip
Subscribe to:
Posts (Atom)