Followers

Monday, October 13, 2008

selamat tinggal ateh, en alang juga meninggalkanku


ateh dalam kenangan...



ateh dah mati.
ye...ateh mati tanggal 11 oktober 2008.
hari sabtu. tatkala aku kelam kabut nak ambil ibu bawa ke stesen bas.
en alang tanam ateh di laman rumah ibu. bawah pokok kedondong.

tak puas bermanja ngan ateh lagi.
ateh selalu saket2.
tapi, jumaat malam sabtu tu dia dah nazak.
dah dengar 'kroh,kroh' dari ateh.
tapi aku menidakkan kenyataan.
dengan anggapan ateh cuma saket2 biasa.
lagipon, what can go wrong?
aku kan dah bagi dia makan ubat?


semalam, semasa ambil baju2 en alang kat rumah,
ternampak2 ateh main sorok2 kat balek kaki kerusi makan.
ternampak2 ateh suka lepak belakang pintu bilik.
terasa2 dia menyondol2 kaki aku sedang tengok tv.


tak cukup lagi,
en alang pon dah tinggalkan aku sorang kat sini.
dia ke jb lagi.
seminggu lagi kat sana.




jumaat petang,
en alang call aku tak dapat2. sebab aku tertinggal phone kat umah.
so, sesampai je aku kat umah,
aku call dia, tanya ada benda urgent ke.
dia cakap dalam nada sedih, 'abang kena ke jb lagi'.
'kalau abang tak pi jb, abang takde peluang nak ke miri.'

miri. sarawak.
en alang tak sabar2 nak ke sana.
sebab ada kursus peningkatan skill kat sana.
dia suka timba ilmu. tapi family dia kan orang susah,
jadinya, memang takkan ke ipt la kalau lepas spm.
terus kerja saja.
ini pon, en alang dah planning nak ambil kursus komputer.
aku cadangkan belajar di KEMAS.



korang nak tau?
betapa aku tak merelakan en alang pergi ke jb dan en alang juga tak nak ke jb tu?
kami berdua menangis ye.
yup!
bukan aku sorang, tapi kami berdua!
en alang memang tiap2 malam selimutkan aku.
tapi, malam tu aku merajuk ngan dia, bila dia nak selimutkan aku je,
aku tolak selimut tu.
then, dia selimutkan aku lagi,
aku tolak lagi,
sampai kali ketiga,
en alang selimutkan aku sambil cakap,
'nanti, seminggu abang tak dapat nak selimutkan ayang tau. bagi la abang selimutkan ayang...'
dalam nada seorang lelaki sedang menangis.
aku apa lagi,
biila dengar dia nangis,
aku pon meraung la.
bagai nak rak ok!
pastu,
korang pandai2 la pikir apa terjadi lepas tu.
hehehe...~
memang malam yang penuh air mata.
dengan ateh nazaknya, en alang plak kena pi jb seminggu.
sedih sangat hati kitorang.
tak terbendung lagi.




jap..jap.
terpandang entri si adina.
dia nak bagi kucing!
wahhh!!!

dina, yang kaler oren tu dah ada orang chop ke?
nak! nak!
tak kesah la..babies pon ok gak.
yang besar sekor tu pon ok gak.
:)

24 comments:

  1. alahai...sayu je baca...
    dalam beberapa hari ni, bloghoping, ade je yg nak kena tinggal..macam dirancang2 lak...

    jgn sedih2 tau..

    ReplyDelete
  2. alahai yang,
    asal ateh tu?
    sbb pe die mati..
    bukan die kecik lg ke??
    siannye..umur die xpjg :(

    ni lg sedey..
    ditinggalkan org tercinte, hihi
    xpe yang,
    die g pun psl kerja..
    tuk bahgiakan isteri die gak..
    tuk senangkan isteri die gak
    :D

    ReplyDelete
  3. syahdu nyeeeeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  4. ~ kak intan, amy dah berair air mata baca entri nih. adeh.... tak per la, en.alang tuh pergi utk kebaikan dia juga kan? so, relakan la dia ke JB. :) ~

    ReplyDelete
  5. eiza,
    okie dokie!
    :)

    nano,
    ateh mati tak dapat dikesan penyakitnya.
    macam lemah je...
    tapi, kite dah beri antibiotik.
    dah ajal...
    hah..ye la.
    untuk masa depan yang cemerlang, gemilang dan terbilang gitu kan?
    :)

    ayu,
    sob..sob...

    qasiehfirdaus,
    memang sedih yang...

    amy,
    la...amy sedih gak ke?
    :)
    ok yang..akak sedang merelakan la ni..
    :)

    ReplyDelete
  6. sian ateh...kecit lg die..sabar ye kak intan...utk ateh ngn abg alang..meh nk hug sket..*hug**hug*

    nnt da dpt kucing comel tunjuk la gamba..:D

    ReplyDelete
  7. ratna,
    meh hug meh...
    huhuhuhu~
    sedih gile niii...

    ReplyDelete
  8. awak, kita ciput dah tinggalkan seminggu tau..

    takmo sedih2 tau.. kang alang nak gi miri, lagi la...

    ReplyDelete
  9. hmm alahai ateh dh xde ke..sedehnye..meow zue pon tgh sakit ..hmm xsanggop nak hadapi sume nie..

    jangan sedeh tau..en alang..sentiasa dihati akk kan :)

    ReplyDelete
  10. alaa sakitape ateh tu??

    takpe.. alang pegi seminggu je.saba k

    ReplyDelete
  11. alahai.. sayu je bc..
    take care intan!

    ReplyDelete
  12. intan..!! tabahkan hati dan perasaan..heheheh...seminggu kejap saja.

    ReplyDelete
  13. erlyda,
    sedang bersabar ni...
    :(

    ceera,
    sama la nasib kite ni kan. asik la ditinggal2kan.
    (mari mengenang nasib)

    zue,
    cepat2 bawak meow zue jumpa vet ye. risau. skang ni musim meow saket2.

    dosh,
    ateh selsema dan lemah badan.

    ayu,
    thanks dear...

    shasha,
    ok ok. thanks sha.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. dulu die kalau ada kucing mati... my atuk mesti letak batu kat atas kubur kcing tu...

    sbbnye die kta kcing pn ad jiwa mcm mnusia. motif kan ...

    ReplyDelete
  16. hidup perlukan pengorbanan dan keredhaan...semoga tabah ye..putri kure2

    ReplyDelete
  17. konspirasi,
    betul la...ni yang nak suruh en alang bubuh batu lepas ni. huhuhu~

    nordee,
    thanks dearie. :)

    ReplyDelete
  18. adoiii
    sadis,tragis,sedih
    bes lah akak dapat suami yg memahami dan penyayang cenggitu
    seminggu kejap je
    heheheh

    ReplyDelete
  19. ciannya laa ateh dah takde .. takpe, lepas nieh bleh bela yg lain plak ye ..

    jgn laa sedih2 kalau en alang tuh nak pegi kursus ke hapa ye .. isteri kena redha sbb kalau isteri sedih, suami pun sedih .. isteri tuh dijadikan utk menjadi kekuatan suami, kalau isteri tak kuat mesti suami pun tak kuat .. lepas nieh kenalah byk bersabar and belajar jadi kuat ye .. :)

    ReplyDelete
  20. salam... sabar je.. semoga bahagia selalu....

    ReplyDelete
  21. ololololoooo ciannya..sabar ek..nti alang balik bawak adiah hihi ateh tu bertahan lama gak la utk kau bermanja dgn dia..dah ajal..kucing kecik kalau dh start sakit mmg susah laa.. aku tau, aku byk pengalaman..sabar ek..

    ReplyDelete
  22. shalin,
    yeahh..i'm lucky to have him.
    :)

    yatie,
    betul la..orang kata lelaki tu kuat. padahal, orang pompuan kat belakang sorang lelaki tu yang mainkan peranan penting kan?
    thanks yatie!

    farid,
    thanks dik.

    dalie,
    tu la. kucing kecik2 slalu saket, memang renyah sket nak jaga. tapi yang bestnya, dia sangat manja.
    aku rindu atehhhh!!!!!!!

    ReplyDelete

Jemput2! Makan jemput2 meh!

nuff

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...